| Na een paar jaar met een tevreden snorrend 1000 cc motortje te hebben gereden, begon het toch te kriebelen. |
Terug naar "Mini Mayfair 1987" |
Ik ga het blok vervangen door een 1275cc motorblok met loodvrije kop. Originele blok zoveel mogelijk intact laten en in de schuur bewaren voor het geval dat.
Een 1300 blok op de kop kunnen tikken die zo zou moeten lopen. Eerst maar eens goed checken dan. Helemaal uit elkaar halen en alles schoonmaken en spuiten.
![]() |
Aankoop blok zonder versnellingsbak. Origineel van een SPI, moeten we dus een beetje aanpassen voor Carb. |
![]() |
Voor de resterende onderdelen een donorblok gekocht. Hiervan gebruik ik de versnellingsbak en andere kleine onderdelen zoals waterpomp, benzinepomp enz. |
Zie verder bij opknappen motorblok
Motorblok helemaal schoonmaken, nakijken en waar nodig onderdelen vervangen.
![]() |
Zo ziet de voorkant er uit |
![]() |
en zo de achterkant |
![]() |
Kop eraf, ziet er niet verkeerd uit |
![]() |
Er zat toch wat aanslag op de klepstelen, effe checken dus. |
![]() |
Kleppen lekte behoorlijk. |
![]() |
Zo hoort het straks weer te zitten. Timing was in ieder geval goed. |
![]() |
En natuurlijk alles schoonmaken en spuiten. |
![]() |
Kop laten vlakken en loodvrij laten maken. Kleppen netjes ingeslepen en ziet er gelijk een stuk netter uit. |
![]() |
De deksel voor de poetsbeurt |
![]() |
En na de poetsbeurt. In de blanke lak. |
![]() |
Blok afplakken, want we willen geen verf in het blok. |
![]() |
Mooi rood. |
![]() |
Versnellingsbak nagekeken, schoongemaakt en de buitenkant in de blanke lak. |
![]() |
Blok erop. |
![]() |
Als we dan toch bezig zijn, dan ook maar een mooie dubbele ketting. |
![]() |
En een mooie zwarte deksel. (wel nokje aan binnenkant weghalen, anders loopt de dubbele ketting er tegenaan) |
![]() |
Zelfs de peilstok is bijpassend zwart |