| Technische uitdaging: Compleet reviseren van de automatische versnellingsbak. Leermomentjes... |
Terug naar "Mini Sprite Automatic 1996" |
November 2016:
Het extra gekochte motorblok is dus niet helemaal wat er van verwacht werd.
Het motor gedeelte loopt eigenlijk prima, maar de bak is dus ook niet goed.
Dan maar helemaal uit elkaar halen en de oorzaak zoeken en het geheel fixen.
|
Oliekanalen zien er eigenlijk wel goed (schoon) uit. |
![]() |
Gesneuveld met verwijderen. Mist een hapje nu bij de startmotor. Die moet dus overgezet worden van de originele bak. |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Goed noteren waar welke bout hoort. Je weet maar nooit. |
![]() |
Ketting ziet er nog best goed uit, maar die gaan we toch vervangen. |
![]() |
|
![]() |
Oliepomp. |
![]() |
|
![]() |
Voor de zekerheid maar een foto van hoe de oliepijp er in zit. |
![]() |
OOOOOOO.... SHIT !! |
![]() |
Dit is dus de oorzaak van het niet rijden. Heel de koppelingstrein zit hartstikke vast. Er missen een hoop tandjes. Al het gruis is gaan "wandelen" in de bak en heeft een hoop schade aangericht. |
![]() |
Horen gewone tanden te zijn. |
![]() |
Dit is dus alles dat van de 2e motor gebruikt kan worden. De onderbak. Voor de rest van de onderdelen ga ik het risico niet nemen. Nu het originele blok open maken en kijken hoe de staat van die onderdelen is. Ik hoop dat ik van 2 beschadigde bakken 1 goede kan maken. |
Daar gaan we dan. Ik hoop dat de versnellingsbak van de originele motor wel goed is.
Het zou kunnen zijn dat de drijfstang van de zuiger helemaal doorgeslagen is en deze ook helemaal kapot is.
Openmaken en controleren dan maar...
![]() |
Het originele blok. Met gat en wel.... |
![]() |
Dit krijg je niet zomaar kapot. Daar is toch wel wat kracht voor nodig. Belooft niet veel goeds... |
![]() |
Zie hier de oorzaak van het "opgeblazen" blok. Drijfstang van de zuiger is met alle kracht tussen de krukas en de buitenwand geknalt. |
![]() |
Auw... Die heeft volgens mij geen rondje meer gemaakt na de klap. |
![]() |
Binnenwand van de versnellingsbak. Echt niet te fixen. |
![]() |
We gaan het geheel maar uit elkaar halen. Veel foto's maken van hoe het zat. |
![]() |
|
![]() |
De bak van de 2e motor. Die is heel, geen barsten of krassen. Goed en zorgvuldig schoonmaken in de ontvetterbak. |
![]() |
Dit zijn de onderdelen uit het originele blok. Die zien er gelukkig prima uit. Die moeten ook nog schoongemaakt worden. |
![]() |
Resultaat na een uur poetsen Mooi schoon he? Nu de rest nog. |
![]() |
Klaar om weer te vullen. Met de beste onderdelen uit de 2 blokken. (Eigenlijk alles uit de originele bak) |