Revisie Automaatbak

Technische uitdaging:
Compleet reviseren van de automatische versnellingsbak. Leermomentjes...
Terug naar "Mini Sprite Automatic 1996"

In principe zou het bovenblok er nu op kunnen en het geheel terug getakeld worden. Maar we kunnen nog niet op de brug.

De VW bus is bijna zover dat hij naar de spuiter kan.

In de tussentijd kan ik dus het motorblok nog beetje schoonmaken en spuiten. Vriespluggen maar gelijk vervangen, want daar kan ik nu goed bij.

 

Plaat tussen blok en distributie deksel. Buitenkanten hebben roestsporen. Mooi oppoetsen en gedeeltelijk spuiten.
De distributiedeksel. Opschuren en zwart spuiten.
Koppelingshuis. Kan mooi in de blanke lak.
  Deze pakking (van het koppelingshuis) is zeldzaam. Niet aan te komen. Gelukkig had ik er 2 en is er 1 helemaal heel afgekomen. Scheelt weer hoop ellende. (Links is een A4 velletje om aan te geven hoe groot de pakking is.)
   Ook weer goed in de lak. Kan er weer een paar jaar tegen.
   Hij ligt al op de operatietafel.
   Eerst maar eens een "voet" gemaakt om beter te kunnen werken.
 

Bah !

Vieze troep in waterkanaal. Hoop kalkstukjes. Gaan we dus ook gelijk maar even schoon maken.

   Blok eerst maar eens poetsen.
   Alles afplakken wat niet rood moet worden.
   Eerst laag achterkant.
  Vriespluggen eruit en eerst laag op voorkant.
   Resultaat na 2 dikke lagen verf is prima.

15-02-17: Kenteken overgeschreven en gelijk maar weer voor een jaar geschorst. Kan beter paar weken extra de tijd nemen om het zeker goed te doen. Anders zou het kunnen zijn dat we in de haast een fout maken en dan weer opnieuw kunnen beginnen.

Manuals en forums worden veelvuldig bekeken om gelijk alles goed af te stellen.

Daar gaan we dan: "Motorblok meets Versnellingsbak"

Laatste troepies eruit en in de blanke lak gespoten.
Alle kalk en aanslag eraf gepeuterd, waterkanaal in blok helemaal schoongelepeld en waterpomp ook in de blanke lak.
Alle delen die buiten de motor uitsteken in het zwart. De rest is mooi blank. Daar komt weer allemaal olie.
Nieuwe vriespluggen erin.
Afdekplaatje mooi zwart. Nieuwe pakking ertussen.

BLOK MEETS BAK !!

Eindelijk !

Rembanden afstellen is volgens mij ook gelukt. Maar dat weten we pas zeker als alles erin hangt en de olie rond gaat. Spannend !

  Nog een stuk poetsen. Even foto gemaakt om te kijken hoe het straks weer in elkaar moet.
   Kleppendeksel zag er niet helemaal mooi meer uit. Eerst maar eens helemaal blank maken.
   En vervolgens weer dik in de zwarte hittebestendige verf.
   Distributieketting er weer op.
   En de mooie zwarte deksel.
   Poeli ook zwart gemaakt en voorzien van een wit merkteken om beter op te vallen bij afstellen.
   Waterpomp en thermostaat terug geplaatst.
   Één van de oliepompen met de oliekanalen.
  Convertorhuis met de zeldzame pakking. Heb de oude gelukkig weer kunnen gebruiken. Na een 1/2 jaar wachten nog steeds niet leverbaar.
   Lagedruk klep.
   Koppelomvormer erop
   Dekseltje dicht.
  Het kick-down mechanisme zit er ook weer in. (Bleek later fout te zitten)
   Hij is zover! Kan er in.
Real time web analytics, Heat map tracking